MUNKAADÓKNAK
      Álláshírdetés feladása
      Gyorsan létrehozható hírdetések
      Ingyenes regisztráció
      MUNKAVÁLLALÓKNAK
      Naprakész, friss álláshirdetések
      Ingyenes regisztráció
      Megbízható álláshirdetések
      CÉG HIRDETÉS
      Egyszerűen, gyorsan létrehozható
      hirdetések.Üzleti kapcsolat
      Nagy látogatottság..

      Felmondási idő számítása

      A munkaviszony, felmondással történő megszüntetése esetén a felmondási idő leteltével szűnik meg. A felmondási idő célja, hogy munkáltatói felmondás esetén a munkavállalónak időt biztosítson az új munkahely keresésére, munkavállalói felmondás esetén pedig a munkáltatónak az új munkavállaló munkába állítására.


      FELMONDÁSI IDŐ SZÁMÍTÁSA

      Munkaviszony kezdete:
      Felmondás típusa:
       



      Az Mt. 68. § (1) bekezdése szerint a felmondási idő legkorábban a felmondás közlését követő napon kezdődik. Ennek megfelelően a felmondás közlését követő nap csak a lehetséges legkorábbi időpontja a felmondási idő kezdetének, ugyanis nem kizárt, hogy a felmondási idő csak a közlést követően hosszabb időtartam elteltével kezdődik.

      Az Mt. 68. § (2) bekezdése szerinti időszakok alatt közölhető a munkáltatói felmondás, ugyanakkor a felmondási idő legkorábban
      - a betegség miatti keresőképtelenség, legfeljebb azonban a betegszabadság lejártát követő egy év,
      - a beteg gyermek ápolása címén fennálló keresőképtelenség, valamint
      - a hozzátartozó otthoni gondozása céljából kapott fizetés nélküli szabadság
      lejártát követő napon kezdődik.
      A felmondás közlésekor fennálló keresőképtelen állapot esetén - a táppénzben részesülésre tekintet nélkül - a felmondási idő kezdete a fentiek szerint alakul. Ha a munkavállaló nem tudja bizonyítani, hogy a felmondás közlésekor nem volt munkára képes állapotban, a keresőképtelensége - annak visszamenőleges megállapítása ellenére - nem eredményezi a felmondási idő kezdetének a 68. § (2) bekezdés szerinti megállapíthatóságát.
      Csoportos létszámcsökkentés esetén a fenti szabályokat abban az esetben kell alkalmazni, ha azok a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó munkáltatói döntésről adott tájékoztatás időpontjában állnak fenn. A tájékoztatást a munkáltató a felmondás és az azonnali hatályú felmondás közlését megelőzően 30 nappal köteles a munkavállalónak megadni.

      Az Mt. szerint a felmondási idő mind a munkavállaló mind a munkáltató rendes felmondása esetén legalább 30 nap. A felmondási idő tartama csak munkáltatói felmondás esetén nő a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő arányában [69. § [2) bekezdés]. A felmondási időre vonatkozó korábbi szabályok szerint a felmondási idő legfeljebb egy év lehetett. Ez a mérték az Indokolás szerint túlzó volt, mert elsősorban a nagyobb érdekérvényesítési lehetőséggel rendelkező munkavállalók esetében eredményezett indokolatlan kifizetéseket, és sérthette az egyenlő bánásmód követelményét.
      A munkáltató személyében bekövetkező változás esetén a felmondási idő számítása szempontjából az átadó és az átvevő munkáltatónál munkaviszonyban töltött időtartamokat össze kell számolni. A felmondási időre való jogosultság szempontjából nem kell figyelembe venni azt az egybefüggően legalább harminc napot meghaladó tartamot, amelyre a munkavállalót munkabér nem illette meg, kivéve
      - a szülési szabadság és a gyermek ápolása, gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (128. §),
      - a tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (132. §) három hónapot meg nem haladó tartamát.

      A felmondási idő alatt bekövetkezett keresőképtelenség időtartamával a felmondási idő nem hosszabbodik meg, ez a körülmény a munkaviszony megszűnésének időpontját nem érinti. Határozott idejű munkaviszony felmondással történő megszüntetése esetén a felmondási idő legfeljebb a határozott idő lejártáig tarthat. Az Mt. biztosítja, hogy a munkaszerződésben a felek a törvényben előírt felmondási időnél rövidebb időtartamban is megállapodhassanak, illetőleg, hogy a munkáltató és a munkavállaló felmondási ideje ne legyen azonos időtartamú. A kollektív szerződés a törvényben foglaltnál hosszabb felmondási időt állapíthat meg.

      A munkáltató, amennyiben a munkavállaló munkaviszonyát felmondással szünteti meg, köteles a munkavállalót a felmondási idő felére a munkavégzés alól felmenteni. A felmentési idő számításánál a töredék napot a munkavállaló javára egész napként kell figyelembe venni. A munkavégzés alól a munkavállalót a kívánságának megfelelően - legfeljebb két részletben - kell felmenteni.

      A munkáltatónak ugyanakkor lehetősége van arra, hogy a munkavállalót a felmondási idő felénél hosszabban, esetleg a teljes felmondási időre felmentse a munkavégzés alól. Ennek alapja lehet a munkavállalóval kötött megállapodás is, és a munkáltató egyoldalú intézkedése is. A kötelező mértéket meghaladó felmentés nem eredményezi a munkáltatót terhelő foglalkoztatási kötelezettség megsértését. Munkavállalói felmondás esetén a munkáltató a munkavállalót mentesítheti a munkavégzés alól. A munkavállaló felmondása esetén - a munkavégzési kötelezettség alóli mentesítés hiányában - köteles a teljes felmondási időt ledolgozni.

      A kifizetett munkabért visszakövetelni nem lehet, ha a munkavállalót a munkavégzés alól végleg felmentették és a munkabér fizetését kizáró körülmény (pl. keresőképtelen betegség) a munkavállalónak a munkavégzés alóli felmentése után következett be. A felmondást nem teszi jogellenessé, ha a munkáltató a munkavégzés alóli felmentés idejére járó átlagkeresetet a munkavállalónak késedelmesen fizeti meg.

      Találjon rá az Ön számára legmegfelelőbb állásra!
      Munkaerőpiac számokban
      Munkanélküliség, foglalkoztatás
      Év Foglalkoztatott Álláskereső Munkanélküliségi
      ráta
      Foglalkoztatotti
      ráta
      Népesség
      1998 3.676.200 fő 310.400 fő 7.8 % 53.6 % 6.854.500 fő
      1999 3.786.300 fő 285.100 fő 7.0 % 55.4 % 6.836.100 fő
      2000 3.832.000 fő 263.200 fő 6.4 % 56.0 % 6.840.700 fő
      2001 3.849.800 fő 233.900 fő 5.7 % 56.2 % 6.851.400 fő
      2002 3.850.300 fő 238.400 fő 5.8 % 56.2 % 6.849.700 fő
      2003 3.897.200 fő 244.300 fő 5.9 % 57.0 % 6.836.200 fő
      2004 3.874.700 fő 252.400 fő 6.1 % 56.8 % 6.826.300 fő
      2005 3.878.600 fő 303.100 fő 7.2 % 56.9 % 6.814.700 fő
      2006 3.906.000 fő 316.500 fő 7.5 % 57.3 % 6.815.800 fő
      2007 3.897.000 fő 311.700 fő 7.4 % 57.3 % 6.799.700 fő
      2008 3.849.100 fő 328.800 fő 7.9 % 56.7 % 6.794.200 fő
      2009 3.751.300 fő 420.300 fő 10.1 % 55.4 % 6.771.000 fő
      2010 3.750.100 fő 474.500 fő 11.2 % 55.4 % 6.769.300 fő
      2011 3.779.000 fő 467.600 fő 11.0 % 55.8 % 6.770.200 fő
      2012 3.842.800 fő 474.800 fő 11.0 % 57.2 % 6.715.700 fő
      2013 4.015.200 fő 403.000 fő 9.1 % 59.7 % 6.715.700 fő
      2014 4.053.000 fő 379.000 fő 8.6 % 60.4 % 6.715.700 fő
      2014 4.053.000 fő 379.000 fő 8.6 % 60.4 % 6.715.700 fő
      2014 4.078.000 fő 370.000 fő 8.3 % 60.9 % 6.715.700 fő
      2014 4.107.000 fő 361.000 fő 8.1 % 61.2 % 6.715.700 fő
      2014 4.107.000 fő 361.000 fő 8.1 % 61.5 % 6.715.700 fő
      2014 4.122.000 fő 361.000 fő 8.1 % 61.7 % 6.715.700 fő
      2014 4.127.000 fő 354.000 fő 7.9 % 61.8 % 6.715.700 fő
      2014 4.158.000 fő 341.000 fő 7.6 % 62.4 % 6.715.700 fő
      2014 4.182.000 fő 333.000 fő 7.6 % 62.8 % 6.715.700 fő
      2014 4.184.000 fő 319.000 fő 7.1 % 62.9 % 6.715.700 fő
      2014 4.155.000 fő 321.000 fő 7.2 % 62.8 % 6.715.700 fő
      2015 4.142.000 fő 319.000 fő 7.1 % 62.6 % 6.715.700 fő
      2015 4.127.000 fő 330.000 fő 7.4 % 62.5 % 6.715.700 fő
      2015 4.124.000 fő 346.000 fő 7.7 % 61.5 % 6.715.700 fő
      2015 4.117.000 fő 347.000 fő 7.8 % 62.4 % 6.715.700 fő
      2015 4.124.000 fő 346.000 fő 7.7 % 62.4 % 6.715.700 fő
      2015 4.141.000 fő 338.000 fő 7.6 % 62.8 % 6.715.700 fő
      2015 4.165.000 fő 320.000 fő 7.1 % 63.2 % 6.715.700 fő
      2015 4.201.000 fő 310.000 fő 6.9 % 63.8 % 6.715.700 fő
      2015 4.224.000 fő 306.000 fő 6.8 % 64.1 % 6.715.700 fő
      2015 4.251.000 fő 304.000 fő 6.7 % 64.5 % 6.715.700 fő
      2015 4.265.000 fő 293.000 fő 6.4 % 64.8 % 6.715.700 fő
      2015 4.266.000 fő 290.000 fő 6.4 % 64.9 % 6.715.700 fő
      Egymillió munkahely
      Álláshelyek (2010.05) 3 756 000 fő

      Cél
      - Álláshelyek (2020.05) 4 756 000 fő
      - Havi új álláshelyek száma 8 333fő
      - Napi új álláshelyek száma 273fő

      Eltelt hónapok száma 105 hónap
      Eltelt napok száma 3149 nap

      Aktuális
      - Álláshelyek 4 124 000 fő
      - Havi új álláshelyek 3 504 fő
      - Napi új álláshelyek 116 fő

      Új munkahelyek száma 368 000 fő
      Cél - Időarányos új munkahelyek száma 862 031 fő

      Célállapot -494 031 fő
      Minimálbér változás
      Év Minimálbér Bérminimum
      2000 25.500 Ft. 0 Ft.
      2001 40.000 Ft. 0 Ft.
      2002 50.000 Ft. 0 Ft.
      2003 50.000 Ft. 0 Ft.
      2004 53.000 Ft. 0 Ft.
      2005 57.000 Ft. 0 Ft.
      2006 62.500 Ft. 68.800 Ft.
      2007 65.500 Ft. 75.400 Ft.
      2008 69.000 Ft. 86.300 Ft.
      2009 71.500 Ft. 87.000 Ft.
      2010 73.500 Ft. 89.500 Ft.
      2011 78.000 Ft. 94.000 Ft.
      2012 93.000 Ft. 108.000 Ft.
      2013 98.000 Ft. 114.000 Ft.
      2014 101.500 Ft. 118.000 Ft.
      2015 105.000 Ft. 122.000 Ft.
      2016 111.000 Ft. 129.000 Ft.
      2017 127.500 Ft. 161.000 Ft.
      2018 138.000 Ft. 180.500 Ft.
      Kiemelt Partnereink
      Auchan Magyarország KftAXEL Professional Softwares Kft.Flat Pack KftGamma Zrt.Extreme Digital Zrt.Dologidő KftPmop Kft.NETCLASS Kft.Securitas Kft.Ace Service Kft - Eurodriverjobs
      Cégadatok

      M-T Munkaügyi Tanácsadó Iroda
      Székhely:
      2600 Vác, Pálffy utca 39.
      Iroda:
      2600 Vác, Szivárvány utca 56.
      Cgsz.: 13-09-090860 (PM. C.B.)
      Adószám: 12821909-2-13

      Elérhetőségek

      Telefon: +36 (30) 760-3925
      E-mail: munkaugyes@mtmail.hu

      Telefonhívásokat minden munkanapon 8-16 között várjuk.

      2013 Minden jog fenntartva.
      PageRank ikon ingyen